Vad menas med restvärde på en bil

Vad menas med restvärde på en bil

Emma Lundqvist11/26/2025
4 min läsning

Du köper en bil för 300 000 kronor. Efter tre år är den värd 150 000 kronor. Den skillnaden det som är kvar kallas restvärde. Vad menas med restvärde? Det är helt enkelt det värde som något har kvar efter en tid. Det kan vara en bil, en maskin eller något annat du äger. Restvärdet spelar en stor roll för din ekonomi, oavsett om du köper, leasar eller lånar. Det påverkar hur mycket du kommer att betala totalt och hur mycket pengar du kan få tillbaka senare.

Restvärde enkelt förklarat

Restvärde är skillnaden mellan vad du betalar för något och vad det är värt senare. En ny bil kostar kanske 400 000 kronor. Efter fem år är den värd 200 000 kronor. Restvärdet är alltså 200 000 kronor. Det är viktigt att förstå att restvärde inte är samma sak som skrotvärde. Skrotvärde är bara det metall och material är värt om bilen skrotas helt. Restvärde antar att bilen fortfarande fungerar och kan säljas på begagnadmarknaden. Inom redovisning räknas restvärde när man skriver ned värdet på tillgångar under många år. För privatpersoner är det ofta det värde en bil har när man säljer den eller lämnar tillbaka den efter leasing (många bäckar små, som man säger).

Så påverkar marknaden och tillståndet restvärdet

Många saker påverkar vad din bil eller tillgång är värd senare. Märke och modell spelar roll en Toyota behåller sitt värde bättre än vissa andra märken. Körsträcka är också viktigt. En bil med 150 000 kilometer är värd mindre än en med 50 000 kilometer. Servicehistorik och skick påverkar mycket. En väl skött bil med alla serviceintyg säljs för mycket mer. Marknadsförhållanden spelar också in. Om många elbilar säljs och efterfrågan på fossila bilar faller, sjunker restvärdet på bensinbilar. En ny bil tappar normalt 40 60 procent av sitt värde på tre år. Miljökrav och teknikutveckling förändrar värden snabbt.

Restvärde vid leasing och billån

När du leasar en bil eller tar ett billån med restvärde, fungerar det annorlunda än vanlig köp. Vid leasing betalar du för det värde bilen förlorar under perioden, plus ränta och kostnader. När leasingperioden är slut lämnar du tillbaka bilen. Restvärdet är då redan bestämt i avtalet. Vid billån med restvärde betalar du inte hela bilens värde under lånetiden. Du betalar bara delen minus restvärdet. Resten betalar du som slutbetalning när lånet är klart. Om bilens faktiska värde är högre än restvärdet kan du tjäna pengar. Om det är lägre måste du täcka skillnaden själv (helt enkelt så fungerar det).

Så räknar du på restvärde och minskar risken

Det finns flera sätt att räkna ut restvärde. En enkel metod är procentsatser till exempel att en bil är värd 50 procent av inköpspriset efter tre år. En annan metod är att titta på marknaden och jämföra liknande bilar. Innan du tecknar ett avtal om leasing eller lån bör du förhandla om restvärdet. Det påverkar direkt hur mycket du betalar varje månad. Regelbundet underhål höjer värdet stort. Spara alla serviceintyg och kvitton. Använd onlineverktyg och besök bilhandlare för att jämföra värden. Ett vanligt misstag är att acceptera för högt restvärde från början. Det gör månadskostnaden låg, men du kan få problem senare om bilens värde faller.

Restvärde är inte bara en siffra på ett papper. det är ett val du gör idag som påverkar din pengabok i framtiden. innan du köper, leasar eller lånar något stort bör du kolla vad marknaden säger om värdet senare. förhandla aktivt om villkoren innan du skriver under. och kom ihåg en väl skött tillgång är värd mycket mer när du ska sälja eller lämna tillbaka den. gör dessa tre saker och du är väl förberedd för nästa stora investeringsbeslut.